Architektka wnętrz, projektantka mebli, nauczycielka akademicka.
Do 1952 r. studiowała na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowniach m. in. Wojciecha Jastrzębowskiego, Czesława Knothego oraz Jana Kurzątkowskiego, u którego obroniła pracę dyplomową. Współpracowała ze Spółdzielnią Artystów „Ład”, Instytutem Wzornictwa Przemysłowego oraz Centralą Przemysłu Ludowego i Artystycznego „Cepelia”. W tym czasie rozpoczęła również działalność dydaktyczną w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, jako początkowo asystentka Jana Kurzątkowskiego.
W 1956 r. brała udział w wystawie jubileuszowej „Ładu”, na której zaprezentowała zestaw mebli mieszkalnych, a wśród nich krzesło z giętej sklejki Muszelka o organicznej formie siedziska uformowanego z jednego płata sklejki. Na II Ogólnopolskiej Wystawie Architektury Wnętrz w Warszawie w 1957 r. pokazała stolik dziecięcy.
Była autorką wielu projektów mebli, w tym mebli dla dzieci, jak np. fotelika bujanego ze sklejki Pajacyk z 1959 roku. W latach 1959-1961 brała udział w realizacji wnętrz Kliniki Pediatrycznej w krakowskim Prokocimiu, gdzie zaproponowała szereg nowatorskich rozwiązań. W okresie 1963-1964 artystka przebywała na stypendium w Finlandii, zaś w okresie 1966-1967 na stypendium w Rhode School of Design w Providence w Stanach Zjednoczonych.
W latach 1958-1962 Spółdzielnia Pracy Artystów Plastyków „Kolor” w Piasecznie produkowała wykonany przez artystkę model fotela wykonanego z rur stalowych z siedziskiem i oparciem wyplatanych z żyłek igelitowych. W 1965 r. zaprojektowała fotel ogrodowy Tubus, współpracowała także z Fabryką Mebli Giętych w Radomsku, która produkowała wiele modeli mebli Kruszewskiej. Od poł. lat 60. współpracowała z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Meblarstwa w Poznaniu.
Na początku lat 70. artystka kontynuowała prace nad realizacją mebli z giętej sklejki, opracowała wówczas projekty siedzisk o formie kielichowej. Najsłynniejszym tego typu meblem stał się fotel Tulipan z 1973 r., produkowany przez Zakłady Przemysłu Meblarskiego im. Gwardii Ludowej w Radomsku.
W okresie 1974-1975 zaprojektowała system mebli do wyposażenia jadalni i mebli-zabawek do rekreacji dla dzieci w wieku przedszkolnym dla Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie. W latach 1977-1978 opracowała na zlecenie Krajowego Związku Spółdzielni Meblarskich komplet „mebli rosnących wraz z dziećmi”, który został rozwinięty w formie „Systemu otwartego D+M”, zaprezentowanego na Międzynarodowym Triennale Mebla w Mediolanie w 1980 roku. Prace Teresy Kruszewskiej znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Vitra Design Museum w Weil am Rhein w Niemczech oraz Rhode Island School of Design w Providence, Stanach Zjednoczonych.
Daty 1927-2014KrajPolska
Nasz strona korzysta z plików cookies. Korzystając z niej akceptujesz używanie cookies, zgodnie z Twoimi ustawieniami przeglądarki internetowej.
Our website uses cookies. You consent to cookies according to your browser settings if you continue to use our website.